„Žaidimai“ su tachografais – kas ką?

Naujienos

Vežėjams tenka paisyti daug reikalavimų. Vienas svarbiausių – darbo ir poilsio režimas. Atrodytų, viskas labai paprasta, tačiau dėl šio režimo reikalavimų vežėjams kyla daug problemų – ne tik dėl poilsio sąlygų, bet ir dėl jo trukmės. Visi žinome, jog vairuotojų darbo ir poilsio trukmė fiksuojama tachografuose. Deja, kai kuriems nesąžiningiems vairuotojams periodiškai kyla noras pademonstruoti savo nagingumą, ir jie imasi „tobulinti“ tachografus. Kartais jų technologinės žinios pasiekia neregėtas aukštumas, tačiau vienaip ar kitaip už tachografų duomenų klastojimą tenka atsakyti ne tik vairuotojams, bet ir darbdaviams, todėl mūsų redakcija, norėdama pagelbėti užkertant kelią galimiems tachografų klastojimams, nusprendė pasidomėti, kokie nauji vėjai pučia šiame fronte.

„Pasitikėti negalima tikrinti“

Apie tinkamai įrengtą ir tinkamai veikiantį tachografą kalbama Europos Parlamento ir Europos Tarybos 2014 m. vasario 4 d. reglamente Nr. 165/2014. Reglamentas reikalauja, kad būtų patvirtintas tachografo tipas, plombavimas ir kalibravimas, bei transporto priemonės eksploatavimo metu atliktos tachografo metrologinės patikros.

Mums buvo įdomu sužinoti, kaip tachografai atsiranda vilkikuose – ar jie yra montuojami vilkikų gamybos procese, ar naujo vilkiko savininkas turi susirasti tachografų montavimo dirbtuves ir savo jėgomis jį sumontuoti. Pasak įmonės „Baltic Transline“ logistikos vadovo Donato Nickaus, nauji vilkikai parduodami kartu su tachografais, vėliau atitinkamos specializuotos įmonės atlieka pirminę ir periodinę privalomąją tachografų patikrą. D. Nickaus įsitikinimu, „šiuolaikiniai tachografai yra beveik tobuli, todėl nesąžiningi vairuotojai praktiškai neturi jokių galimybių falsifikuoti jų parodymus“.

Paaiškėjus, kad tachografai dažniausiai yra montuojami į vilkikus jų gamybos metu, nusprendėme pasiteirauti ir krovininių automobilių gamintojų nuomonės. „Scania Lietuva“ atstovas Andžejus Jarmalovičius pažymėjo, kad visi „Scania“ vilkikai parduodami su tachografais, kuriuos koncernas montuoja vilkikų gamybos metu. Tachografus koncernui tiekia „Stoneridge“ arba „VDO Continental“. Sumontuoti tachografai tampa „Scania“ detalėmis – jiems suteikiami unikalūs numeriai ir gamyklinė garantija.

Taip pat „Scania“ teikia analoginių ir skaitmeninių tachografų patikros (metodika nustatyta Valstybinės metrologijos tarnybos viršininko 2004 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. V-22) paslaugas. Tachografai turi būti tikrinami ne rečiau nei kartą per dvejus metus nuo paskutinės patikros, taip pat pasikeitus krovininio automobilio valstybiniam numeriui, kiekvieną kartą pasikeitus transporto priemonės charakteristikos koeficientui, pasikeitus padangų efektyviajam apskritimo ilgiui, arba jei įrangos paros laiko rodmuo skiriasi nuo tikrojo laiko daugiau kaip 20 minučių. Aptikus tachografo rodmenis klastojančią įrangą, įmonė privalo apie tai pranešti Lietuvos transporto saugos administracijai, nedelsiant pašalinti tokią įrangą ir atlikti tachografo patikrą.„Scania“ atstovas paminėjo, kad siekiant užkirsti kelią galimiems tachografų rodmenų klastojimams,  „Scania“ specialistai plombuoja visas jungtis, kurias paveikus galėtų atsirasti neaptinkami pokyčiai arba dingti visa prietaise esanti informacija.

Taigi, jei vežėjui staiga kiltų įtarimas, kad jo transporto priemonėse esantiems tachografams kažkas negerai, jis gali pranešti apie tai Lietuvos transporto saugos administracijai ir kreiptis pagalbos į vilkiko gamintoją. Tačiau tai ne vienintelė išeitis. LTSA tinklapyje yra pateiktas įmonių, galinčių pagelbėti su tachografų patikra, sąrašas. Šiame sąrašą yra ir UAB „Kautra”, kurios Tachografų centro technikos vadovas Ramūnas Raižys maloniai sutiko atsakyti į kai kuriuos redakcijos klausimus.

Jo manymu, analoginiai tachografai jau tapo istorija, o šiuolaikiniai skaitmeniai tachografai gaminami su apsaugos sistemomis, kurios neleidžia manipuliuoti tachografų duomenimis. Beje, šios apsaugos sistemos nuolat tobulinamos – tikimasi, kad 2019 m. birželį pasirodys nauja tachografų karta su dar tobulesne apsaugos nuo manipuliacijų sistema. Kalbėdamas apie populiariausius Europoje tachografų prekės ženklus, R. Raižys paminėjo „VDO Continental“, „Stoneridge“, „EFAS“, „ACTIA“. Tiesa, pasak eksperto, net ir labiausiai šiuolaikiški skaitmeniniai tachografai nėra apsaugoti nuo pasikėsinimo klastoti juose esančius duomenis. R. Raižio žiniomis, klastotojai nusitaikė į automobilių greičio valdymo ir CAN (angl. Controller Area Network – tinklas, jungiantis variklio valdymo, papildomos įrangos, oro kondicionavimo, apšvietimo ir kitos įrangos blokus) sistemas. Sistemos yra blokuojamos arba iškraipomi jų siunčiami duomenys. Ir šis „juodas darbas“ atliekamas nebe mechaniniu, bet programiniu lygiu.

Ieškodama atsakymo į klausimą, kaip kovoti su tachografų klastotojais, redakcija kreipėsi į Lietuvos transporto saugos administraciją.

Pasakoja LTSA atstovas                

Pasak Geniaus Lukošiaus, laikinai einančio LTSA vadovo pareigas, analoginių tachografų (kurie iš esmės nebuvo niekaip apsaugoti) duomenis sukčiai paprastai klastodavo magneto pagalba. 2012 m.gamintojai pradėjo montuoti į tachografus specialius daviklius, fiksuojančius magnetinį poveikį, tad klastoti tachografus magento pagalba tapo sunkiau. Be to, naujos kartos tachografai, apie kuriuos kalbėjo R. Raižys, automatiškai fiksuoja transporto priemonės buvimo vietą ir tam tikrus vairuotojo ir tachografo veiklos parametrus, o kontroliuojančios tarnybos gali nuotoliniu būdu nuskaityti tam tikrus rodmenis.

Neseniai žiniasklaidoje pasirodė informacija apie tai, kad Lenkijos inspektoriai išaiškino naują tachografų „smegenų centro“ klastojimo būdą. Pasirodo, tachografo jungiklis buvo valdomas specialios programos, įrašytos į USB raktą, pagalba. Raktas per specialią jungtį buvo prijungiamas prie tachografo, ir važiuojančiame automobilyje tachografas bet kuriuo metu galėjo rodyti, jog vairuotojas ilsisi. Susitikus su inspektoriais, USB raktą buvo galima nesunkiai ištraukti ir paslėpti drabužių kišenėje.

Komentuodamas šį atvejį, G. Lukošius prisiminė, kad praėjusių metų pradžioje lenkų vairuotojas, važiuodamas per Lietuva naujutėlaičiu vilkiku, kuriame buvo sumontuotas naujos kartos tachografas, užmigo ir žuvo.  Tiriant šį tragišką įvykį vilkiko kabinoje (tiksliau, magnetolos USB jungtyje) buvo rastas USB raktas su „programa-apgavike“. Tachografo ekspertizės metu tyrėjai išsiaiškino, kad vairuotojo darbo režimas buvo keičiamas poilsio režimu (keičiamas ta prasme, kad vairuotojas dirbo pilnu tempu, o tuo tarpu tachografas „rodė“, kad vairuotojas ilsisi). Susisiekus su Lenkijos kolegomis buvo išaiškinta ir šios programinės klastojimo įrangos (žr. nuotrauką) gamybos „artelė“ – pasirodo, ji buvo Lenkijoje.  Šiuo metu Lenkijos Generalinė prokuratūra stengiasi išsiaiškinti, „iš kur kojos dygsta“ ir  patraukti kaltininkus atsakomybėn.

tachograf_obman

Grįžtant prie atsakomybės: Lietuvos administracinių nusižengimų kodekso 454-ame straipsnyje už tokį nusižengimą numatytos baudos. Jei automobilyje naudojamas perdarytas tachografas, vairuotojas baudžiamas 300-560 eurų bauda, įmonės vadovas – 750-1450 eurų bauda. Jei klastojami tachografo duomenys, vairuotojas baudžiamas 300-560 eurų bauda, įmonės vadovas – 560-880 eurų bauda. Sumos nemažos, tačiau, pasak G. Lukošiaus, Lietuvos transporto saugos administracija kasmet išaiškina apie 300 kišimosi į tachografų darbą atvejų ir dar tiek pat pažeidimų, susijusių su vairuotojų kortelėmis (kuomet jos visai nenaudojamos, arba naudojamos svetimos kortelės, nuslepiami duomenys ir t.t.). Dažniausiai prasižengusieji teisinasi noru kuo greičiau pristatyti krovinį, tačiau, kaip pastebėjo G. Lukošius, „paprastai tai nevyksta be įmonių vadovų žinios“.

Nepaisant to, kad nesąžiningų vairuotojų ir jų vadovų veiksmų priežastys iš esmės yra suprantamos (noras sutaupyti ir daugiau uždirbti), tachografų klastojimo problema yra kur kas rimtesnė. Lietuvos transporto saugos administracijos vadovas pažymėjo, jog kasmet įstaiga sulaukia vis daugiau pranešimų apie pažeidimus. Be to, siekdama užkirsti kelią galimiems pažeidimams, LTSA bendradarbiauja su kitų šalių (Lenkijos, Vokietijos ir t.t.) kolegomis, bei su Lietuvos ir užsienio įmonėmis, gaminančiomis, kalibruojančiomis ir tikrinančiomis tachografus.

***

Apibendrinant galima pasakyti, kad priešprieša tarp inspektorių ir tachografų klastotojų primena amžiną kovą tarp viešojo transporto kontrolierių ir važinėjančių viešuoju transportu „zuikių“: kiek „zuikiai“ bebūtų baudžiami, jie vis tiek nepaliauja pažeidinėti nustatytų taisyklių. Su tachografais kiek sunkiau. Norisi tikėti, kad naujos kartos tachografai, kurie turi pasirodyti 2019 m., pakeis situaciją, tačiau gyvenimas parodė, kad iš esmės tai tik laiko klausimas, kada ir jie bus „nulaužti“. Kita vertus, gal vežėjų ir vairuotojų „išradingumą“ skatina ne šiaip jų noras kažką apgauti, o gana „kieti“  darbo ir poilsio režimo reikalavimai?..

 

Šaltinis: CargoNews, Vadim Volovoj