Tolimųjų reisų vairuotojų atlyginimų struktūra: kodėl darbuotojai lieka nepatenkinti?

Naujienos

 Tolimųjų reisų vairuotojų profesija išlieka viena populiariausių Lietuvoje. Didžiosiose Lietuvos logistikos įmonėse juntamas darbuotojų trūkumas, todėl jie viliojami didesniais nei vidutiniai atlyginimais ir išskirtinėmis sąlygomis. Tačiau vairuotojai vis tiek nėra patenkinti. Kodėl?

Skaidant atlyginimus laimi tik darbdaviai

Įprastai vairuotojų atlyginimą sudaro pagrindinė (bazinė) dalis, t. y. apie 500 Eur, o likusioji dalis – tai dienpinigiai. Jie laikomi pajamomis, tačiau nuo jų nėra atskaitomi pajamų socialiniai mokesčiai.

2016-aisiais sunkvežimių vairuotojų vidutinis atlyginimas į rankas buvo 538 Eur. Darbdaviai, taikydami tokią atlygio struktūrą, sutaupo, nes sumoka mažiau mokesčių. Pavyzdžiui, nuo 500 Eur atlyginimo “į rankas” darbdavys šiuo metu sumoka 193,45 Eur. Dalydami atlyginimą, darbdaviai išlošia, tačiau darbuotojai netenka dalies būsimų socialinių garantijų – sumažėja jų pensija, atostoginiai, ligos, tėvystės ir kitos išmokos. Svarbu ir tai, kad didesnis atlyginimas “ant popieriaus” praverčia ir kreipiantis į banką paskolos, imant kreditus ir t. t.

Ar verta keisti dienpinigių mokėjimo tvarką?

Ričardas Garuolis, Lietuvos profesinės sąjungos “Solidarumas” atstovas spaudai, pasakoja, kad oficialiai Lietuvoje mėnesinis vairuotojų atlyginimas yra skaičiuojamas tokiu būdu: minimalus atlyginimas, plius papildomi 30 proc. ir dienpinigiai, kurie yra neapmokestinami.

Šį koeficientą reikia didinti, nes pakilo kainos ir vidutinis atlyginimas Lietuvoje”,- pasakoja Ričardas Garuolis.

Ar tai įvyks ir kada, neaišku. Lietuvos finansų ministerijos nuomone, tai daryti netikslinga, nes nurodytos aplinkybės yra susijusios ir su kitų profesijų atlyginimais.

Krovininio autotransporto profesinės sąjungos “Solidarumo” pirmininko Gintaro Kondrackio nuomone, vairuotojų atlyginimų struktūra yra kone svarbiausia Lietuvos kelių transporto problema.

Lietuvoje netrūktų vairuotojų, jei atlyginimo struktūra būtų kitokia. Nedidelė pagrindinė dalis ir papildomai dienpinigiai neskatina vairuotojų dirbti. Juk net pensijų išmokų dydis priklauso tik nuo bazinės dalies, kuri sudaro apie 500 Eur per mėnesį”, – teigė G. Kondrackis pokalbio su mūsų korespondentu metu.

Darbdavius į kampą spaudžia ES direktyva 96/71/EB dėl darbuotojų komandiravimo paslaugų teikimo sistemoje?

Lietuvos transporto ir logistikos sektoriaus darbdavių nuomone, nuo susiklosčiusios šiuo metu situacijos Lietuvoje kenčia ne tik vairuotojai, bet ir darbdaviai. Minimalaus atlyginimo įstatymai, kurie įsigaliojo svarbiausiose Europos rinkose (Prancūzijoje, Vokietijoje, Italijoje, Belgijoje, Olandijoje ir Ispanijoje) didina vežėjų kaštus, kurie yra susiję su padidintais atlyginimais, nuobaudomis ir nereikalinga biurokratija.

Šaltinis: TransInfo