Kada vairuotojai turi išeiti į pensiją?

Naujienos

Sunkvežimių vairuotojams tenka didelė atsakomybė valdyti sunkiasvorę transporto priemonę. Jie taip pat yra atsakingi už brangų krovinį ir kitų eismo dalyvių sveikata, o kartais net gyvybę. Metams bėgant žmogus jau nebeturi tokios reakcijos, kaip ankščiau todėl kartas nuo karto vis iškyla klausimas ar vilkikų vairuotojai neturėtų išeiti į pensiją anksčiau.
 Senatvės pensijos amžių Lietuvoje nustato valstybė ir sprendimas ilginti senatvės pensijos amžių buvo priimtas įvertinus šalies demografinę situaciją. Šiuo metu pensinis vyrų amžius Lietuvoje yra 65 metai. Ar vilkikų vairuotojai, atsižvelgiant į jų darbo sąlygas ir atsakomybę, neturi išeiti į pensiją ankščiau?
Vilkikų vairuotojai beveik vienareikšmiškai teigia, kad dėl patiriamo streso ir pavojų susijusių su jų profesija jie nusipelnę išeiti senatvės pensijos anksčiau.

Algirdas, vairuotojas
“Aišku, kad taip. Vairuotojų darbas yra pilnas streso ir nemalonumų. Vien dėl patiriamos įtampos reikėtų išeiti ankščiau. Senatvėje žmogui tik rankos dreba, visur mato plėšikus. Kelyje pastoviai valgo nesveiką maistą, padidėja cholesterolis. Dažnas pradeda rūkyti.”

Žydrūnas, vairuotojas
“Taip, turėtų išeiti anksčiau – 60 metų. Gana dažnai žmogus turi sveikatos problemų, net mirštama kabinose.”

Valentinas, vairuotojas
“Gal vairuotojai ir gali dirbti iki 65 metų, bet tada jiems verta skirti papildomą pašalpą. Jie blogai maitinasi, dauguma valgo vien dešrainius iš degalinių, kai kurie dėl to turi problemų su skrandžiu. Stresas šiame darbe nėra mažesnis nei Seime, todėl turi būti ir atitinkamos pašalpos.”

Artūras, vairuotojas
“Jei policininkas ar ugniagesys išeina į pensiją ankščiau, po tam tikro tarnybos laiko, tai kodėl vilkikų vairuotojai negali išeiti po 30-35 metų vairavimo stažo? Ar mūsų profesija nėra tokia atsakinga? Ar dauguma mano, kad 70-metis sėdintis už 40 tonų vilkiko vairo nesukelia pavojaus kitiems eismo dalyviams?”

Dauguma šios profesijos atstovų konstatuoja: vairuotojai turėtų išeiti ilsėtis bent jau penkiais metais ankščiau, nei dabar. Tuo tarpu darbdavių ir profesinės sąjungos nuomone, visų pirma turime prieiti prie šio klausimo iš kitos pusės

Kaip teigia Gintaras Kondrackis, vairuotojas ir krovininio autotransporto profesinės sąjungos “Solidarumas” pirmininkas, už sunkias sąlygas vairuotojai gal ir nusipelnė išeiti ankščiau (kai kuriuose valstybėse taip ir yra). Tačiau nėra tikras ar vertą tai daryti atsižvelgiant į jų atlyginimą.

Šiuo metų mūsų uždarbio pagrindas yra apie 500 Eur. ir tai nuo jo priklauso pensijų išmokų dydis. Likusį atlyginimo dalį sudaro dienpinigiai. Todėl visų pirmą reikia pakeisti atlyginimo struktūrą – sumažinti dienpinigius ir padidinti pagrindą.” – komentuoja Gintaras Kondrackis

Algimantas Šniepis, UAB “Vlantana” transporto saugos ir mokymo direktorius:

UAB “Vlantana” yra didelė įmonė ir joje dirba įvairaus amžiaus grupių vairuotojai, kurių pasiskirstymas atspindi demografines darbingo amžiaus žmonių tendencijas, kurios yra panašios visoje Europoje. Pavyzdžiui, mūsų įmonėje 60 – 69 m. amžiaus grupėje dirbančių vairuotojų dalis sudaro apie 3% nuo visų vairuotojų, tai yra labai panašiai kaip ir dirbančių vairuotojų 20 – 24 m. amžiaus grupėje. Kadangi mūsų įmonės politikoje yra nustatyta nulinė tolerancija bet kokioms diskriminacinėms apraiškoms, todėl įmonėje yra sudaromos visos galimybės dirbti profesionaliems vairuotojams iki nustatyto senatvės pensijos amžiaus ar net ilgiau, jeigu jis ar ji atitinka visus keliamus reikalavimus profesionaliems vairuotojams ir yra išreiškiams toks noras.”

Algimantas Šniepis taip pat pasakoja, kad įmonėje dirbančių vyriausių vairuotojų, kurių yra net keli, amžius yra 68 metai. Pavyzdžiui vairuotojas Donatas Ablingis, kuriam šiuo metu yra jau 66 metai, 2016 m. Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ buvo pripažintas vienu geriausiųjų vairuotojų Lietuvoje. Įmonės statistika teigia, kad keletą pastarųjų metų vairuotojų 65 – 69 m. amžiaus grupėje nebuvo eismo įvykių. Įmonės pastebėjimu, vairuotojų amžius nėra kliūtis jų atliekamam darbui ar jo kokybei, tačiau kaip tik įmonei suteikia pridėtinę vertę savo pavyzdžiu, turima ir pasidalinama patirtimi su jaunesniais kolegomis, patarimais įmonės vadovams ir transporto vadybininkams.

Šaltinis:TransInfo