Lenkija įgyvendino pakeitimus dėl vairuotojų darbo nakties metu. Baudos už valandų viršijimą

Aktualu

Akto pakeitimas dėl kelių transporto ir tam tikrų kitų teisės aktų, kurie taikomi nuo rugsėjo pradžios, be kita ko, apima baudą už leistino (10 val.) darbo laiko viršijimą naktį.

Bendrame Darbo kodekse, nakties laiku yra pasirinktos 8 valandos nuo 21:00 iki 7:00 ryto. Tai priklauso gamybos darbuotojams, šachtininkams arba slaugytojai dirbančiai ligoninėje. Šis apibrėžimas taikomas apskaičiuojant priedą prie darbo užmokesčio taip pat vairuotojams.

Papildomai transporte, pagal vairuotojų darbo laiko įstatymą, siekiant nustatyti darbo laiką, yra papildomas nakties laikas, kuris apibrėžiamas kaip pasirinktos 4 valandos nuo: 00 iki 7:00. Koks tiksliai bus diapazonas (00:00-04:00 ar 02:00-06:00), jau nurodo darbdavys darbo sutartyje.Jei įmonė neturi tokio dokumento, tada reikia pvz., aprašyti nakties valandas įdarbinimo sąlygose.

Vairuotojo darbas nakties metu – kaip jį apskaičiuoti?

Jei įmonės vidaus dokumentuose (taisyklėse) nustatyta, kad nakties laikas skaičiuojamas nuo 1:00 iki 5:00 val. ryto ir darbuotojas šiuo metu atliktų konkrečią veiklą (vairavimą ar „kitus darbus”), net jei tik 1 minutę, tai reikia apriboti bendrą šios veiklos aspektą. Tokiu atveju vairuotojo darbo laikas (važiavimas, kiti darbai pvz. remonto) negali viršyti 10 valandų šioje paroje. Taip pat turėtumėte atkreipti dėmesį į tai, kad tai neturi reikšmės, ar tas nakties laikas patenka į tos dienos darbo pabaigą ar į pradžią.

Svarbu tai, kad ši nuostata taikoma ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartį, ar pavedimo sutarties pagrindu, ir atliekantiems savo verslą. Iki 10 valandų skaičiuojamas tik vairavimas ir kiti vairuotojo darbai. Pertraukos darbe (pvz., pusryčių pertrauka) ir disponavimo nėra laikomos darbo valandomis ir negali būti taisyklių pažeidimu. Be to, nepamirškime, kad 8 valandų nakties darbas apibrėžiamas, pagal Darbo Kodeksą, ir toliau kaip taikytinas atlygiui apskaičiuoti.

KTI gali patikrinti kelyje

Anksčiau į šią nuostatą buvo atkreipiamas dėmesys tik kai vyko VDI kontrolė įmonėje. Bet dabar teisės aktų leidėjas numatė galimybę skirti baudas apžiūros metu, tiek kelyje, tiek valdymo įmonėje. Už leistiną paros 10 val. darbo laiko viršijimą iki 3 val. bauda yra 50 zl (12 EUR). Už kiekvieną papildomą darbo laiko viršijimo valandą skiriama 100 zl (24 EUR) bauda.

Deja, čia gali būti tam tikrų netikslumų. Asmuo, kontroliuojantis vairuotoją kelyje ne visada turės prieigą prie dokumentų, kuriuose ras informaciją apie nakties laiką, nustatytą vairuotojo įmonėje.

Todėl yra dvi išeitys: arba tai nebus kontroliuojama, arba verslininkas bus paprašytas pateikti reikiamą informaciją visiškai kontrolei užbaigti.

Nėra teisinga užbaigti darbą po 10 laikrodinių valandų nuo darbo pradžios (pvz., 3:00-13:00), nes tuo metu vairuotojas galėjo turėti teisiškai reikalaujamą pertrauką arba sustojo, arba buvo pakrovime.

Ir toliau galima būti aktyviam per parą pagal ES (aktyvumas galimas 13 ar 15 valandų ir tuo atveju kai dirbama komandoje net 21 val.), bet ribojama yra darbo valandų suma, pvz. 8 val. vairavimo ir iki 2 valandų „kitų darbų” (remonto), 9 val. vairavimo ir tik 1 valanda kitų darbų.

Šaltinis: TransInfo, Artūras Lysionok
Trans.Info redaktorius